Τετάρτη, 25 Αυγούστου 2010

WHY YOU LOSE AT BRIDGE

Το βιβλίο αυτό έχει μεταφραστεί στα Ελληνικά. Εγώ δεν το γνώριζα μέχρι που ήρθε η Βάσω Νίκα με το βιβλίο ανά χείρας! "Γιατί χάνετε στο μπριτζ" λοιπόν, σε μετάφραση Ν.Γ. Δρόσου, εκδόσεις "Βιβλιοπωλείον της Εστίας". Έτος έκδοσης δεν αναφέρεται. Η γλώσσα είναι δημοτική (συντηρητική δημοτική την ονομάζει ο μεταφραστής). Οι όροι θα ξενίσουν κάπως τον αναγνώστη (π.χ. ο μορ αναφέρεται ως βουβός) αλλά το βιβλίο διαβάζεται ευχάριστα. Ωστόσο τα καλά νέα σταματούν εδώ. Επικοινώνησα με τον εκδοτικό οίκο και το βιβλίο δεν υπάρχει πλέον ούτε καν στο αρχείο τους. Μοναδικός τρόπος λοιπόν να το αποκτήσετε είναι το ... Μοναστηράκι. Μήπως θα πρέπει κάποια στιγμή με τη φροντίδα της Ελληνικής Ομοσπονδίας να ανακαλύψουμε και να κυκλοφορήσουμε σε ένα τόμο ότι βιβλίο έχει εκδοθεί στα ελληνικά μέχρι τη δεκαετία του '70; Ή τουλάχιστον να καταγραφούν όλοι οι τίτλοι των ελληνικών βιβλίων (μέχρι σήμερα) και να αναρτηθούν στο επίσημο site της ΕΟΜ με μια μικρή παρουσίαση για το καθένα.
Μπορείτε να διαβάσετε ένα μεγάλο μέρος του βιβλίου στα Αγγλικά εδώ
Λίγες πληροφορίες για το συγγραφέα S. J. Simon τις οποίες αλίευσα από το Internet.
Γεννήθηκε το 1904, πέθανε πρόωρα τον Ιούνιο του 1948, την ίδια χρονιά που κέρδισε το Πανευρωπαϊκό Ομάδων. Μάλιστα και η σύζυγος του Carmel την ίδια χρονιά βγήκε δεύτερη στις γυναίκες και πέθανε και εκείνη λίγο αργότερα! Το πλήρες όνομα του είναι Seca Jascha Skidelsky και το παρατσούκλι του Skid. Μαζί με τον Jack Marx είναι οι εμπνευστές του συστήματος Acol. Μετά το θάνατο του κυκλοφόρησαν δύο ακόμα βιβλία του για το μπριτζ: η συνέχεια του Why you lose at bridge "Cut for Partners" (1950) και μια παρουσίαση του Acol "Design For Bidding" (1949). Μαζί με τον Caryl Brahms ήταν δύο πολύ γνωστοί συγγραφείς σατιρικών μυθιστορημάτων κατά τις δεκαετίες του '30 και του '40 με γνωστότερους τίτλους τους:  A Bullet in the Ballet (1937), Casino for Sale (1938), Envoy on Excursion (1940), Six Curtains for Stroganova (1945). 


Σε συντομία

Τίτλος: Why you lose at bridge

Γλώσσα: Αγγλικά

Συγγραφέας: S. J. Simon

Εκδόσεις:  Devyn Press (και άλλοι πολλοί εκδ. οίκοι)

Έτος πρώτης έκδοσης:  1946

Σελίδες: 160

Απευθύνεται σε: όλους, αφιερώνεται στους "επιστήμονες"

Ανάλυση

Αν στη λίστα των κλασικών βιβλίων του μπριτζ θέλουμε κάπου να δώσουμε την πρώτη θέση, το βιβλίο αυτό την παίρνει δικαιωματικά. Έχει ψηφιστεί από πληθώρα μεγάλων παικτών ως ένα από τα 10 καλύτερα που έχουν ποτέ διαβάσει. Βέβαια τα παλαιά βιβλία (όπως και οι παλιές ταινίες) έχουν ιδιαίτερη θέση στην καρδιά μας και άρα ευνοϊκή μεταχείριση στις επιλογές μας. Όμως από τα αποσπάσματα παρακάτω θα πειστείτε πως δε θα πρέπει να λείπει από τη βιβλιοθήκη σας.

Μια βόλτα στα παλαιοπωλεία στο Μοναστηράκι και θα ανακαλύψετε κάπου ένα παλιό αντίτυπο. Ωστόσο έχει εκδοθεί τόσες φορές και συνεχίζει να επανεκδίδεται οπότε δε θα δυσκολευτείτε ούτε να το παραγγείλετε.

Το ύφος του είναι γλαφυρότατο (γνήσιο βρετανικό φλέγμα γαρ) κι έτσι η ανάγνωση γίνεται απολαυστική.

Γράφει ο Charles Goren στον πρόλογο (του '46): "Ο κος Simon είναι ένας πρακτικός παίκτης. Δεν τον νοιάζει ιδιαίτερα να βελτιώσετε την τεχνική σας. Περισσότερο τον ενδιαφέρει  το πώς θα μπορέσετε να επιτύχετε καλύτερα αποτελέσματα χρησιμοποιώντας τις γνώσεις που ήδη κατέχετε".

Αποσπάσματα

"Don't play for the best result possible - play for the best possible result". Θέλει να πει να μην έχεις συνεχώς στο νου σου το σούπερ-ουάου συμβόλαιο. Παίξε για το καλύτερο αποτέλεσμα στην παρούσα φάση.

"Keep your bidding simple...Stop trying to be scientific all the time".  Αγόραζε απλά, μην το παίζεις συνεχώς επιστήμονας. Ένα πράγμα που θα πρέπει να σημειωθεί εδώ είναι ότι το βιβλίο μιλάει για rubber bridge (ελεύθερη παρτίδα) όπου δεν υπάρχει σταθερός συμπαίκτης κι έτσι θα πρέπει να μάθει κανείς να είναι ευέλικτος.

"Δύο είναι οι αιτίες που χάνει κανείς στο μπριτζ. Έλλειψη τεχνικής και λάθος τακτική. Δε θα πολυασχοληθούμε με την πρώτη. Είναι άλλωστε μάλλον πολύ αργά. Παίζετε ήδη πολύ καιρό μπριτζ για να μάθετε τώρα να εκτελείτε καλύτερα. Κάνετε για χρόνια τα ίδια λάθη και με την ίδια ευχαρίστηση και έχετε την πρόθεση να συνεχίσετε να τα κάνετε"

"Σε οποιοδήποτε τουρνουά δεν είναι η έλλειψη τεχνικής που σας μετατρέπει σε loser.Τα κλαμπ είναι γεμάτα από experts που γνωρίζουν πολύ καλά τα διπλά σκουίζ αλλά στην τελική είναι οι χαμένοι. Και αξίζουν να χάνουν. Δεν είναι ο χειρισμός των δύσκολων περιπτώσεων ο λόγος που είναι κάποιος winner. Είναι η ικανότητα να μην τα κάνει θάλασσα στα εύκολα."

"Πριν προσπεράσετε αυτό το κεφάλαιο επιτρέψτε μου μια ερώτηση: κοντράρετε τις 6♠ αν κρατάτε δύο Άσους; Αν κοντράρετε μην το προσπερνάτε".

"Palooka" = το ποδάρι, ο πολύ κακός παίκτης

Στα 9 φύλλα πρέπει να κάνουμε την εμπάς της Ντάμας; "Δίχως σόλο ή σικάν στο χέρι σας ή στο μορ τραβήξτε στο κεφάλι. Διαφορετικά κάντε την εμπάσα". Διότι "σύμφωνα με τον Culbertson αν υπάρχει σε ένα χέρι σόλο τότε υπάρχει σόλο και σε κάποιο άλλο χέρι".

Ένα από τα πιο διδακτικά πράγματα που θα βρείτε: η αγορά πάει  (αγοράζουν μόνο οι αντίπαλοι) 1♠ 2♠/3♠ 4♠. Με ποιο από τα παρακάτω χέρια κοντράρετε;

Με αυτό;    AKx - Axx - xxxx - xxx           ή      με αυτό;            QJ109 - xxx - xxx - xxx

Μα φυσικά μόνο με το δεύτερο.

Τι θα γίνει όμως αν ο εκτελεστής βγάλει το συμβόλαιο του κοντρέ; Απολαύστε Simon: " Θα πρέπει να υπομείνετε τις διαμαρτυρίες του συμπαίκτη ο οποίος θα θέλει να μάθει πώς τολμήσατε να κοντράρετε... Ζητήστε συγγνώμη και περάστε στο επόμενο χέρι. Σε καμιά περίπτωση μην καθήσετε να εξηγήσετε ότι περιμένατε από αυτόν να έχει κάποιες χρήσιμες αξίες. Δεν πρόκειται να καταλάβει."

"Παίζοντας μπριτζ "του βιβλίου" είναι ο πιο σίγουρος τρόπος για να χάνετε". Ο Simon ονομάζει έναν τέτοιο παίκτη ειρωνικά Unlucky Expert. Διότι "οι αγορές του είναι τέλειες, η τεχνική του αψεγάδιαστη...Αλλά δεν μπορεί να συνειδητοποιήσει πόσο άσχημα μπορεί να παίζουν οι άλλοι παίκτες... Δεν κατεβαίνει στο επίπεδο τους". Εδώ αναφέρεται στην "παρουσία στο τραπέζι" (table presence) όρος που δεν είχε ακόμα καθιερωθεί.

"Είναι πασίγνωστο ότι ο παίκτης του πόκερ που δεν μπλοφάρει ποτέ είναι ένας loser παίκτης. Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει με τον μπριτζέρ που δεν κάνει ποτέ κλειδιά."

Δεν κουράζεται να επαναλαμβάνει συνεχώς πόσο λάθος είναι να παίζει κανείς γρήγορα στην πρώτη λεβέ.

"Θα έχετε χάσει το μεγαλύτερο μέρος της αξίας αυτού του βιβλίου αν αποδεχτείτε ότι έγραψα ως ευαγγέλιο. Είναι το δικό μου ευαγγέλιο και είναι οκ για μένα. Ταιριάζει με το παιχνίδι μου. Αλλά εσείς θα πρέπει να παίξετε το παιχνίδι που ταιριάζει σε εσάς."

"It is better to play a bad system well than a good system badly". Καλύτερα να παίζεις σωστά ένα κακό σύστημα παρά άσχημα ένα καλό σύστημα.

Και καταλήγει με αυτά τα λόγια: "Επομένως πάρε από αυτό το βιβλίο μόνο ότι σε βοηθάει...Μην πας να παίξεις τα υπόλοιπα μέχρι να αισθανθείς πως θα είναι η σωστή κίνηση για εσένα."/ Η Επίσημη ιστοσελίδα της Ελληνικής Ομοσπονδίας.