Πέμπτη 10 Ιουνίου 2010

ΚΑΤΙ ΤΡΕΧΕΙ ΣΤΗ ΔΥΣΗ

ΤΟ ΠΕΙΡΑΜΑ ΤΟΥ ΑΓΡΙΝΙΟΥ

 Αυτό που συμβαίνει σε μια απομακρυσμένη από το κέντρο γωνιά της Ελλάδας ίσως θα έπρεπε να αποτελεί πρώτη είδηση σήμερα για τα μέτρα του μικρόκοσμου του μπριτζ. Δείχνει με τον πιο εύγλωττο τρόπο πως παίκτες υπάρχουν, αρκεί να ξέρεις να πας να τους βρεις (α ναι και να τους κρατήσεις…)

Το Αγρίνιο είναι η τρίτη (μετά την Πάτρα και τα Ιωάννινα) μεγαλύτερη πόλη της Δυτικής Ελλάδας. Ο επίσημος πληθυσμός της είναι 50.000 αλλά ο πραγματικός ξεπερνάει τις 100.000.

Από τις αρχές του εικοστού αιώνα στράφηκε μαζικά στην καλλιέργεια του καπνού (π.χ. καπνοβιομηχανία Παπαστράτος). Υπό τις νέες συνθήκες όμως ο κόσμος μετακινείται προς άλλες καλλιέργειες.

Η λέξη μπριτζ μέχρι σήμερα για τον πολίτη του Αγρινίου παρέπεμπε ίσως στο γιοφύρι της Άρτας λίγο βορειότερα ή στην πιο σύγχρονη γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου νοτιότερα αλλά πάντως όχι στο παιχνίδι.

Κάτι τέτοιο όμως πλέον αποτελεί παρελθόν (εντάξει, είμαι λίγο υπερβολικός). Η ΕΟΜ αποτάθηκε στο Δήμο της πόλης στα τέλη του 2009 ο οποίος εκδήλωσε ζωηρό ενδιαφέρον για την ανάπτυξη του αθλήματος. Απο εκεί και πέρα ο Δημήτρης Κούρτης, ένας παλιός παίκτης που μένει μόνιμα πλέον στην πόλη ανέλαβε τα περαιτέρω. Έχουν γίνει όμως πολλές ανάλογες προσπάθειες στο παρελθόν οι οποίες έχουν μείνει ημιτελείς. Δεν αρκεί ένας παράγοντας να είναι ευνοϊκός. Εδώ όλα όμως λειτούργησαν όπως πρέπει!

    * Η ΕΟΜ υποστήριξε και υποστηρίζει το εγχείρημα
    * Ο Δήμος παρέχει χώρο στο πνευματικό Κέντρο
    * Μαζεύτηκαν 22 άτομα – μαθητές από 30-55 ετών, οι περισσότεροι δε είναι εκπαιδευτικοί. "Αποφοίτησαν" 28!
    * Δάσκαλος από την Πάτρα (ο πολύπειρος Θανάσης Τσέβης) πήγαινε σε εβδομαδιαία βάση καθόλη τη χειμερινή περίοδο
    * Ο Κούρτης με πολύ μεράκι αναλάμβανε μεσοβδόμαδα να μαζεύει για δεύτερη φορά τους μαθητές για πρακτική εξάσκηση

Αποτέλεσμα; Το πείραμα του Αγρινίου δείχνει ένα χρόνο μετά να έχει πετύχει απόλυτα. Ο νέος σπόρος (του μπριτζ) βρίσκει γόνιμο έδαφος.

Ζήτησα από το Θανάση Τσέβη να μου πει τι ακριβώς έγινε όλο αυτό το διάστημα καθώς και το τι βλέπει για αύριο. Καταθέτω τις εμπειρίες του υπό μορφήν συνέντευξης.

Πες μας λίγα πράγματα για το ξεκίνημα.

Αρχίσαμε το Δεκέμβρη του 2009 και ο πρώτος κύκλος περατώθηκε γύρω στα τέλη Μαρτίου. Δεν ήμουν αισιόδοξος. Πολλά ανάλογα εγχειρήματα «εκτός των τειχών» έχουν πολλές φορές πέσει στο κενό.

Αλλά η ευχάριστη διάψευση δεν άργησε να έρθει. Στο πρώτο μάθημα εμφανίστηκαν 22 άτομα. Αυτό που συνήθως συμβαίνει είναι ο αριθμός να φθίνει με την πάροδο του χρόνου, όμως εδώ συνέβη το αντίθετο. Από το τρίτο μάθημα φτάσαμε τα 28 άτομα τα οποία παρέμειναν μέχρι την περάτωση του κύκλου βγάζοντας αγωνιστικό δελτίο. Οι ηλικίες των μαθητών ήταν από 30-55, οι περισσότεροι 35-45. Αυτό ήταν ένα θετικό στοιχείο για τη συνεκτικότητα της ομάδας.

Χρησιμοποίησες την Ολλανδική μέθοδο διδασκαλίας;

Χρησιμοποίησα το σκελετό της με κάποιες διαφοροποιήσεις ή και πολλές παρεκκλίσεις από αυτήν. Οι βασικές αρχές εκτέλεσης και άμυνας διδάχθηκαν σύμφωνα με το κόκκινο βιβλίο. Παράλληλα δόθηκε στους μαθητές σειρά σημειώσεων. Όσο αφορά στην αγορά στηρίχτηκα στα πεντάφυλλα μαζέρ και όχι στα τετράφυλλα, κάνοντας όμως εκτενείς αναφορές στο πώς θα πρέπει κάποιος να ανταποκριθεί αγοράζοντας το χέρι και με τετράφυλλα.

Πώς έτσι;

Δεν μπορεί μια μέθοδος η οποία εφαρμόστηκε σε μαθητές πριν από 20 και πλέον χρόνια όπως η Ολλανδική να διδάσκεται αμετάβλητη και στις μέρες μας. Η επικαιροποίηση του εκπαιδευτικού υλικού ανά τακτά χρονικά διαστήματα είναι απαραίτητη.

Υπάρχει μια πληθώρα παραμέτρων που θα πρέπει να ληφθεί υπόψη κατά τη διδασκαλία μιας σειράς μαθημάτων μπριτζ όπως:

    * Μέσος όρος ηλικίας διδασκομένων
    * Τυχόν εμπειρία από άλλα παιχνίδια της τράπουλας που παίζονται με μπάζες
    * Δυναμική απορρόφησης πληροφορίας της ομάδας των διδασκομένων
    * Ταχύτητα ενσωμάτωσης τους σε τουρνουά χαμηλών κατηγοριών
    * Επικαιροποιημένο και εναλλακτικό εκπαιδευτικό υλικό.

Το κεφάλαιο «μαθήματα μπριτζ» δεν είναι λοιπόν τόσο απλό ή τόσο εύκολο όσο φαίνεται.

Τι θα πρότεινες ως εναλλακτικό εκπαιδευτικό υλικό;


Οι σύγχρονες μέθοδοι διδασκαλίας σε παντός είδους γνωστικά αντικείμενα επτάσσουν την ανάπτυξη παράπλευρου εκπαιδευτικού υλικού το οποίο καλείται  εναλλακτικό εκπαιδευτικό υλικό.

Για παράδειγμα ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής με σκοπό την εμπέδωση της θεωρίας ή ένα cd το οποίο να μπορεί να το χρησιμοποιεί οποτεδήποτε ο μαθητής και να βλέπει το μάθημα με τη βοήθεια διαγραμμάτων και πινάκων. Τέτοιο υλικό δεν υπάρχει.

Πώς κρίνεις γενικά τη διάδοση και ανάπτυξη του μπριτζ στη χώρα μας;

Δεν αρκεί μόνο η διαφήμιση με σκοπό την ανάπτυξη της βάσης της πυραμίδας, πρέπει συνάμα με αυτήν να γίνουν πολλές άλλες κινήσεις ώστε να στηριχθεί δομικά αυτή η βάση. Γιατί διαφορετικά πολύ φοβάμαι μια κατάρρευση του οικοδομήματος αφού θα λείπουν οι «συνδετικοί κρίκοι» μεταξύ των διαφόρων επιπέδων της πυραμίδας. Με άλλα λόγια δε διδάσκουμε μαθητές για να τους αφήσουμε μόνιμα στη βάση αλλά τους διδάσκουμε με τέτοιο τρόπο έτσι ώστε κάποια στιγμή μετά από λίγα χρόνια να αναρριχηθούν επιτυχημένα στις υψηλότερες κατηγορίες.

Τι βλέπεις για του χρόνου στο Αγρίνιο;

Το πλάνο ολοκλήρωσης της διδασκαλίας της πρώτης ομάδας μαθητών ευελπιστώ να συνεχιστεί από το Σεπτέμβρη με το δεύτερο κύκλο μαθημάτων. Παράλληλα το Νοέμβριο θα ξεκινήσει η καινούργια φουρνιά μαθητών στους οποίους έχει ήδη γίνει κρούση (σ.σ.!!)

Είναι εντυπωσιακό να βλέπω τους φετινούς μαθητές να ασχολούνται ενεργά με το άθλημα, να έχουν δίψα για μάθηση και για πρόοδο. Διαφαίνεται μια δυναμική στην ανάπτυξη του παιχνιδιού και κάτι τέτοιο είναι εξαιρετικά ευοίωνο.

Πού θα σας βρούμε όταν σας επισκεφθούμε;

Ο όμιλος Αγρινίου ΠΚΔΑ (Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αγρινίου) ιδρύθηκε σε χρόνο ρεκόρ. Στεγάζεται σε αίθουσα που διαθέτει το Πνευματικό Κέντρο και ονομάζεται Εντευκτήριο Τρένου στο κέντρο της πόλης. Μπορείτε να μάθετε πότε και πού παίζουμε στον ιστότοπο www.bridgedeal.blogspot.com
 
Ποιοι σε βοήθησαν;

Η αντιδήμαρχος -υπεύθυνη πολιτισμού- του Δήμου κα Κατσαρή μας βοήθησε σημαντικά και την ευχαριστούμε πολύ.

Η ΕΟΜ είχε και έχει σημαντική συμβολή στην όλη προσπάθεια. Βοήθησε όποτε της το ζητήσαμε. Η συμπαράσταση της ελπίζουμε να παρασχεθεί και στο μέλλον και να στηρίξει το νεοϊδρυθέντα όμιλο αν αυτός εμφανίσει «παιδικές ασθένειες» κάτι απολύτως φυσιολογικό σε νέα σωματεία.

Προσωπικά όμως ευχαριστώ τον άνθρωπο που στάθηκε πολύτιμος αρωγός στην όλη προσπάθεια. Χωρίς αυτόν τα πράγματα δε θα είχαν εξελιχθεί τόσο θετικά όσο πραγματικά είναι. Πρόκειται για έναν παλιό παίκτη του αγωνιστικού μπριτζ, εραστή του αθλήματος ο οποίος είχε παροπλιστεί εντελώς για 19 χρόνια, ώσπου το μπριτζ κτύπησε την πόρτα της πόλης που ζει. Το όνομα του είναι Δημήτρης Κούρτης και συνετέλεσε τα μέγιστα στην ανάπτυξη του μπριτζ στην πόλη. Με διαβεβαιώνει ότι θα συνεχίσει να το κάνει με όλες του τις δυνάμεις. Όχι για μένα, θα του απαντήσω, αλλά για το παιχνίδι που αγαπάμε.

Και τα δικά μου συγχαρητήρια. Η δουλειά που έχει γίνει δεν είναι μόνο εντυπωσιακή αλλά και συγκινητική.

Λοιπόν το Αγρίνιο έχει βγάλει πλήθος από προσωπικότητες. Σας λένε τίποτα τα ονόματα Γαρουφαλής, Κούσης, Χατζόπουλος, Καπράλος οι οποίοι κατάγονται από το Αγρίνιο; Ε λοιπόν όχι, δεν πρόκειται για τους γνωστούς μπριτζέρ. Πρόκειται για τον ζωγράφο Χρήστο Γαρουφαλή, το μαραθωνοδρόμο Μιχάλη Κούση, τους γνωστούς λογοτέχνες Δημήτρη και  Κωνσταντίνο Χατζόπουλο και το γλύπτη Χρήστο Καπράλο.

Απ’ ότι φαίνεται όμως σύντομα θα αποκτήσουμε και τη δική μας παραγωγή!